تفاوت کد رنگی CMYK با RGB
آبان 28 1401

تفاوت کد رنگی CMYK با RGB

تفاوت کد رنگی CMYK با RGB

شناخت و انتخاب درست رنگ مهم و حساس است پس باید در این خصوص اطلاعات خود را بیشتر کنید. طراح زیادی در سراسر جهان وجود دارند که کارهای طراحی انجام میدهند ولی تعداد محدودی از این طرح ها تبدیل به یک طرح خارق العاده می شود. علت آن هم علاوه بر نوع طراحی انتخاب رنگ نیز تاثیز بسزایی دارد. در حال حاضر میلیاردها رنگ در موبایل کامپیوتر ، طبیعت وجود دارد که با شناخت وآگاهی نسبت به آن ها میتوانیم طرح های خارق العاده ای خلق کنیم. دو کد رنگ اصلی در جهان RGB و CMYK است اما تفاوت آن ها در چیست ؟! در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت این دو را بررسی کنیم. RGB وCMYK  اغلب برای طراحی با کامپیوتر هست رنگ RGB برای چاپ های دیجیتالی و یا طراحی وب سایت و … و CMYK برای چاپ های افست در تیراژ بالا مانند چاپ تراکت ، چاپ کارت ویزیت ، چاپ بروشور  و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کد رنگی RGB 

این کد رنگی شامل رنگ‌های قرمز، سبز و آبی است در کد رنگی RGB برعکس کد رنگی CMYK رنگ‌ها به هم اضافه می‌شوند تا رنگ مد نظر را روی صفحه مانیتور بسازند. که اگر با استفاده از یک ذره‌بین به پیکسل های آن نگاه کینم  متوجه میشویم هر پیکسل یکی از آن سه رنگ اصلی را تشکیل میدهند و آنوقت است که رنگ‌ها را در شبکیه چشم برای ایجاد رنگ‌ مورد نظر ترکیب می شود. بدین گونه است که اگر هر سه رنگ را در حالت بالاترین نقطه ی خود یعنی 255 قرار دهید رنگ سفید و زمانی که در در حالت 0 بگذارید رنگ مشکی را میدهند. در زیر هر دو حالت را نمایش میدهیم:

کد رنگی RGB مختص کاربردهای دیجیتالی مانند مانیتور سیستم ، لپ تاپ ، تلویزیون و… است به همین خاطر است که اغلب افرادی که براساس کد رنگی RGB طرحی بر روی صفحه نمایش خود طراحی می کنند و بعد آن را با استفاده از چاپگرهای افست چاپ می کنند نا امید می شوند زیرا آنها تصاویر پشازپ را در مانیتور خود دیده اند و توقع  دارند با همان رنگ ها در چاپ ببینند ولی متاسفانه بخاطر تفاوت اصلی بین کد رنگی CMYK با RGB هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

لینک پیشنهادی : چاپ ست اداری در شاهین شهر

چه زمانی از RGB استفاده کنیم؟

اگر هدف طراحی یک صفحه دیجیتال است، از حالت رنگی RGB استفاده کنید. برخی از موارد استفاده از مد رنگی RGB به شرح زیر است:

طراحی وب و برنامه نمادها دکمه ها
گرافیک نام تجاری آرم های آنلاین
تبلیغات آنلاین شبکه های اجتماعی تصاویر برای پست ها
عکس پروفایل زمینه های نمایه محتوای تصویری
ویدئو گرافیک دیجیتال اینفوگرافی
عکس برای وب سایت عکس برای رسانه های اجتماعی عکس برای برنامه ها

فرمت RGB چیست؟

بهتر است از فرمت‌های TIFF ، EPS ، PDF و BMP باز این مد رنگی استفاده نکنید . بهترین فرمت های RGB موارد زیر است که در زیر به آن اشاره میکنیم :

  • فرمت JPEG: برای پرونده های RGB ایده آل هستند چرا که تقریباً در همه جا قابل خواندن هست و حجم متناسبی دارد.
  • فرمت PSD: پرونده استاندارد منبع برای اسناد RGB است.
  • فرمت PNG: برای تصاویر بدون بک گراند مناسب است این نوع پرونده را برای عناصر رابط مانند دکمه ها ، آیکون ها یا بنرها در نظر بگیرید.
  • فرمت GIF:  اگر از یک عنصر متحرک مانند آرم متحرک یا نماد تندرست استفاده می کنید ، این نوع فایل ایده آل است.

کد رنگی CMYK

به کد رنگی CMYK یک فرآیند چهار رنگی گفته می شود که این چهار رنگ شامل فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه می باشد. برخلاف طیف رنگی RGB برروی یک قطعه چاپی افست، این ۴ رنگ CMYK بصورت همپوشانی برروی یکدیگر قرار می گیرد. این طیف رنگ بیشتر برای چاپ کاربرد دارد. کد رنگی RGB و CMYK نمیتواند همه ی رنگها را تولید کند ولی به اندازه بسیار زیادی می تواند رنگ های متختلف برای ما تولید کند. مثلا اگر قصد چاپ بروشور و یا چاپ کارت ویزیت و… را دارید از کد رنگ RGB  استفاده نکنید چون ترکیب رنگ داخل مانیتور با چاپ متفاوت است.

کاربرد کد رنگ CMYK

هر فایلی که می‌خواهید چاپ کنید، از بنر تبلیغاتی گرفته تا یک برگه رنگی، کارت ویزیت، بروشور و … حتما باید با سیستم رنگ‌بندی CMYK تولید شده باشند. عکس‌هایی که با سیستم RGB تهیه شده‌اند در زمان چاپ، اختلاف رنگ واضحی با فایل اصلی دارند. پس سیستم رنگ‌بندی CMYK تنها گزینه‌ی موجود برای یک چاپ با کیفیت رنگی بالا است.

تفاوت اصلی CMYK و RGB

در سیستم RGB رنگ‌ها جمع شونده هستند ولی در CMYK رنگ‌ها لایه به لایه هستند و تفریق کننده هستند. بعنوان مثال شما با ترکیب سه رنگ RGB رنگ سفید دریافت می‌کنید اما در CMYK به رنگ سیاه یا تیره نزدیک می‌شویم. K در این حروف به معنی کلید است و در اینجا به رنگ سیاه گفته می‌شود. به عبارتی هرچه رنگ بیشتری در RGB به هم اضافه کنید رنگ روشن‌تر ولی در CMYK با این کار، رنگ به سمت تیره شدن می‌رود.

مقاله پیشنهادی : روش های تقویت برند

مناسب ترین برنامه ها برای طراحی و چاپ کدامند؟

رایج‌ترین برنامه Adobe Photoshop است. که برای کارهای مختلف از جمله طراحی بروشور تا طراحی بنر های بزرگ از همین نرم افزار استفاده میشود مد رنگ آن معمولا RGB هست. و اما یک نکته برای رزولوشن این است که هرچه بنر بزرگتری بخواهید طراحی کنید رزولوشن تصویر شما نیز باید بیشتر باشد. Adobe Illustartor یکی دیگر از نرم افزارهایی است که برای طراحی میتوان استفاده کرد که حتی برای طرح هایی که میخواهند چاپ شوند این نرم افزار مناسب تر است چرا که این نرم افزار مبتنی بر وکتور است و این برای چاپ بهتر است . اینگونه کیفیت تصاویر در سایز های بزرگ نیز حفظ میشوند و از طرفی کد رنگی آن روی CMYK است که این مورد نیز برای چاپ مناسب است. در ادامه موارد بیشتری را توضیح میدهیم :

تفاوت کد رنگی CMYK با RGB

ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

یکی از محبوب ترین ابزارهای نرم افزار ویرایش عکس در بازار است و قابلیت های طراحی گرافیکی بسیار خوبی را ارائه می دهد.

ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign)

این برنامه از قابلیت های بسیار خوبی برای طراحی مجلات ، برگه های اطلاعات و بروشورهای خیره کننده کاربرد دارد پس اگر در کار انتشارات هستید ، این نرم افزار یک ابزار نرم افزاری ضروری است.

کورل (CorelDraw)

CorelDraw برخی از ویژگی های سطح پیشرفته را ارائه می‌دهد و از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است که استفاده از آن را برای عموم راحت تر می‌کند.

ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

Adobe Illustrator چیزی فراتر از یک ابزار طراحی گرافیک است که برای کارهای هنری گویا ، صفحه آرایی ، آرم های شرکتی ، ساخت وب سایت و تقریباً هر چیز دیگری با توجه به نیاز شما مناسب است.

تبدیل RGB به  CMYK

تنظیمات نرم‌افزارهای adobe:

  • ساده ترین و سریع ترین راه این است که بعد از وارد کردن تصویر به ویرایشگر تصویر ، روی منوی Image کلیک کنید و سپس به زیر منوی Mode بروید. روی تنظیمات CMYK Color کلیک کنید ، فایل شما به طور خودکار تبدیل می شود.

ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

یک فایل را در Illustrator باز کنید و سپس روی منوی File کلیک کنید ، گزینه Document Color Mode را پیدا کرده و گزینه CMYK Color را علامت گذاری کنید. به زیر منوی Edit Colors بروید و CMYK یا هر حالت دیگر را انتخاب کنید. هنگام ذخیره فایل ، مطمئن شوید که قالب آن را به PDF تغییر دهید و سپس علامت کادر “Include CMYK PostScirpt in RGB Files” را بردارید.

تبدیل RGB به  CMYK

ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign)

به منوی File بروید و سپس از زیر منوی Document Color Mode گزینه CMYK color را انتخاب کنید.

کورل (CorelDraw)

پس از انتخاب اشیایی که می خواهید به CMYK تبدیل کنید ، فقط باید ابزار Fill را پیدا کنید.

پابلیشر (Microsoft Publisher)

هنگامی که آماده تبدیل فایل به حالت CMYK هستید ، به منوی Tools بروید و بر روی گزینه Commercial Printing Tools کلیک کنید. پس از آن ، باید ویژگی Color Printing را انتخاب کنید و فضای رنگی CMYK را در تنظیم Color Process ها انتخاب کنید. تصاویری که در طرح قرار داده اید باید پیوند داده شوند و جاسازی نشده باشند تا فضای رنگی CMYK در تصویر حفظ شود. می توانید از پنجره Graphics Manager تصاویری را که از زیر منوی Commercial Printing Tools قابل دسترسی هستند ، پیوند دهید. برای ذخیره تغییرات ، تأیید را کلیک کنید و سند شما آماده چاپ است.

ساخت طرحی هم برای وب و هم برای چاپ

CMYK نسبت به RGB طیف رنگش محدود تر است پس اول طرح را برای چاپ آماده میکنیم و بعد تنظیمات را روی RGB میبریم و برای وب طرح را میزنیم. اگر می‌خواهید طرح‌هایی را برای چاپ آماده کنید و قرار است آماده کردن عکس و طرح برای چاپ جزئی از کارتان باشد، حتما در این مورد سعی و خطا کنید تا تفاوت این دو رنگ‌بندی را کاملا درک کنید.

لینک پیشنهادی : چاپ بنر در شاهین شهر

چه زمانی از CMYK استفاده کنیم؟

برای هر طراحی که به صورت فیزیکی چاپ می شود و بر روی صفحه مشاهده نمی شود از این مد رنگی استفاده میشود. برخی از موارد استفاده از مد رنگی CMYK به شرح زیر است:

نام تجاری کارت های ویزیت برچسب ها
علائم و ویترین فروشگاه ها تبلیغات بیلبوردها
پوسترها آگهی بسته بندی وسیله نقلیه
بروشورها کالا تی شرت ، کلاه و سایر لباس های مارک دار
اقلام تبلیغاتی (خودکار ، لیوان و غیره) مواد ضروری بسته بندی محصول
منوهای رستوران

فرمت CMYK

بهترین قالب های فایل برای CMYK به شرح زیر می‌باشد:

  • فرمت PDF: برای پرونده های CMYK ایده آل هستند ، زیرا با اکثر برنامه ها سازگار هستند.
  • فرمت AI: با فرض اینکه همه اعضای تیم با Adobe Illustrator کار می کنند.
  • فرمت EPS: می تواند یک فایل منبع عالی جایگزین AI باشد زیرا با سایر برنامه های برداری سازگار است.

نتیجه گیری

دانستن تفاوت CMYK و RGB میتواند شما را در طراحی یاری کند چرا که هر کدام از این کد رنگی ها کاربرد مخصوص به خود را دارند هرچه بیشتر در یک حالت خاص رنگ کار کنید.جالب است اگر تاریخچه صنعت چاپ را بخوانید چرا که با پیدایش چاپ در زمان های مختلف در مکان های مختلف ایران و اروپا آشنا میشوید.

5/5 - (3 امتیاز)

Leave a Reply