چاپ سیلک چیست و چه کاربردی دارد ؟
مرداد 02 1402

چاپ سیلک چیست ؟

چاپ سیلک چیست ؟

یکی از روش های نوین و جدید امروزی برای چاپ ، چاپ سیلک است یکی از کاربردهای مهم چاپ سیلک، چاپ روی پارچه است که با ظهور این روش چاپی تحولی بزرگی در صنعت نساجی و پوشاک بوجود آمد. در روش چاپ سیلک توسط ابزارهایی که به آن شابلون میگویند بر روی سطوح مختلف چاپ انجام میشود در ادامه راجع به کاربردهای چاپ سیلک بیشتر صحبت میکنیم.

چاپ روی پارچه

برای انجام چاپ روی پارچه ، چاپ تصویر به وسیله ی یک توری با سوراخ های بسیار ریز انجام میشود این توری داخل یک کلیشه ثابت قرار گرفته و مورد استفاده قرار میگیرد و وقتی بخواهند تصویر ویژه ای روی پارچه چاپ کنند، این تصویر را روی توری ایجاد میکنند و قسمت هایی از توری که نیاز به انتشار رنگ ندارد با امولوسیون پوشیده میشود و بعد شابلون با رنگ های مد نظر با فشار بالا به رنگ آغشته میشود این عمل سبب می‌شود که رنگ ها به خوبی به پارچه منتقل‌شده و طرح رنگی مورد نظر روی قطعه کار شکل می‌گیرد. ممکن است برای چاپ روی پارچه و لباس از روش های دیگر نیز استفاده شود اما برای تنوع به لباس بیشتر از چاپ سیلک استفاده میشود  و اینگونه طرح را روی پارچه چاپ میکنند.

محصولات پیشنهادی : جهت چاپ کارت ویزیت در اصفهان با بهترین قیمت کلیک کنید.
نحوه ی چاپ سیلک روی پارچه

نحوه ی چاپ سیلک روی پارچه

مراحل چاپ سیلک چیست

برای یک چاپ عالی بهتر است تمامی مراحل اجرایی به درستی انجام شود که برخی مراحل مربوط به قبل از انجام چاپ و برخی مربوط به هنگام چاپ طرح مد نظر روی سطح مورد نظر خواهد بود پس با همه ی اینکه چاپ سیلک یک چاپ پر کاربرد برای سطوح است اما بهتر است تمامی نکات رعایت شود تا نتیجه ی کار با کیفیت حاصل شود و رعایت هر نکته می‌تواند باعث افزایش کیفیت تصاویر شود.

نکات مهم پیش از چاپ سیلک

تهیه ی توری که قرار است بوسلیه ی آن چاپ روی پارچه انجام دهیم اولین مرحله برای انجام این کار است همانطور که در بالا گفتیم چاپ سیلک با استفاده از یک توری در قالب و کلیشه انجام میشود که هر چه تعداد سوراخ های ایجاد شده در این شابلون ها بیشتر باشد کیفیت تصویر و کیفیت چاپ بالاتر خواهد بود. این توری‌ها معمولا از جنس ابریشم یا پلی‌استر است و با قالب های مختلف حبس میشود و قالب ها هم با توجه به استفاده از شابلون میتواند چوبی و یا فلزی باشد و بعد از این مرحله با توجه به نسبت‌های از پیش تعیین شده ای مواد حساس کننده و لاک ها را با یکدیگر ترکیب خواهند کرد.
یکی دیگر از تجهیزاتی که در هنگام چاپ سیلک مورد نیاز بوده، میزهای نور ساده یا UV هستند. بنابراین با توجه به اینکه قصد دارید چه تصاویری را روی چه نوع صفحه‌ای چاپ کنید، نوع خاصی از این میزها را نیاز خواهید داشت. نوری که در میزهای ساده به کار می رود از نوع مهتابی ساده خواهد بود.

علت استفاده از چاپ سیلک

از مهم ترین علت هایی که باعث میشود از چاپ سیلک استفاده کنیم میتوان به دلایل زیر اشاره کرد:

  1. اجرای این طرح روی پاچه های تیره وضوح بیشتری دارد و رنگ ها به عمق لایه های پارچه نفوذ میکنند
  2. با در نظر داشتن متفاوت بودن سطح های مورد استفاده برای چاپ و جنس پارچه ، ممنوعیتی برای رنگ های مختلف ندارد.
  3. قیمت مناسب چاپ سیلک در تیراژ های بالا
محصول پیشنهادی : جهت چاپ تراکت در اصفهان زیر قیمت بازار کلیک کنید.

کاربرد چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک در جاهای مختلفی کاربرد دارد که چاپ روی پارچه یکی از مهم ترین کاربرد های این نوع چاپ خواهد بود که البته در نوع خود بسیار ارزان‌ قیمت و کاربردی است. در صنایع خودرو سازی نیز از این نوع چاپ استفاده میکنند مثلا از این نوع چاپ ها برای رنگ کردن بساری از حوزه ها برای رنگ کردن عناصر مورد نظر روی صفحاتی ار جنس های مختلف از این نوع چاپ سیلک استفاده میکنند.
از دیگر کاربردهای چاپ سیلک میتوان به کاربرد در تولید مواد غذایی، کالاهای پزشکی، محصولات آرایشی بهداشتی، قطعات الکترونیکی، لوازم ورزشی، ظروف یک بار مصرف، اسباب‌بازی‌ها و… اشاره کرد. این صنایع مذکور از چاپ سیلک استفاده ی فراوانی میکنند مچنین امروزه برای نوع خاصی برای متنوع کردن چاپ هدایای تبلیغاتی مثلا از چاپ بادکنک تا طرح های حرفه ای روی خودرو از این نوع چاپ ها استفاده میشود.

کیفیت چاپ سیلک

از آنجایی که رنگ به صورت مستقیم روی نمونه کار پاشیده میشود کیفیت نهایی کار بالا خواهد بود و معمولا رنگ های شفاف و با کیفیتی خواهند داشت به همین دلیل است که بسیاری از صنایع های بزرگ و کوچک که به لیسیتی از آن ها در قسمت کاربرد چاپ سیلک اشاره کردیم ، اشتیاق زیادی برای استفاده از این نوع چاپ برای کار خود دارند مخصوصاً در صنایع بزرگی مانند تولید مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی و خودروسازی این کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

محصول پیشنهادی : جهت چاپ ست اداری ارزان کلیک کنید.

تجهیزات چاپ سیلک

صفحه پرس برای چاپ سیلک

دیلیل استفاده از دستگاه پرس ، تعداد چاپ بیشتر و دقیق تر در واحد زمان است از طرفی صفحه پرس کار را ثابت نگه میدارد و به همین دلیل کار آسان تر پیش میرود. سه نوع دستگاه پرس وجود دارد که در زیر به آن اشاره میکنیم :

  • پرس دستی : کاملا با دست کار میکند
  • اتوماتیک : کاملا خودکار هستند و نیاز به اپراتور چندانی ندارند
  • نیمه اتوماتیک : تا حدی مکانیزه هستند اما به نیروی انسانی برای  جابجایی صفحه های پرس نیاز دارد

این را باید بگوییم که مشاغلی کخ نیاز به چاپ در تعداد بالا دارند بهتر است از پرس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده کنند چون باعث سریعتر و کارآمد تر شدن می شود و اشتباهات را به حداقل میرساند.

انواع تجهیزات چاپ سیلک

انواع تجهیزات چاپ سیلک

جوهر چاپ سیلک

گزینه های زیادی برای انتخاب جوهر چاپ سیلک وجود دارد به عنوان مثال ممکن است از جوهرهای براق دارای بافت یا پف دار استفاده کنید که حس منحصر به فردی ایجاد می‌کند.  برای انتخاب جوهر بهتر است نوع پراچه ای که میخواهید روی آن چاپ کنید را در نظر بگیرید چون هر جوهری روی یک نوع پارچه ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد. همچنین اگر قصد دارید این چاپ را روی پارچه ی لباسی بزنین که بارها در ماشین لباسشویی شسته میشود بهتر است نوع جوهر مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

جوهر چاپ سیلک

جوهر چاپ سیلک

صفحه توری

یک صفحه توری بسیار ریز بافت بر روی یک قاب فلزی یا چوبی کشیده میشود در گذشته این توری از جنس ابریشم بود ولی امروزه از جنس نایلون با همان کارایی ساخته میشود. ضخامت و فاصله تار و پود پارچه توری را می توان متناسب با بافت یا سطح پارچه چاپی انتخاب کرد هر چقدر فاصله تار و پود توری کمتر باشد جزئیات تصویر بهتر چاپ می شود. هنگامی که توری با امولسیون پوشانده شده و آماده استفاده به عنوان شابلون میشود. برای استفاده مجدد پس از اتمام کار صفحه را با حلال شستشو میدهند.

توری چاپ سیلک

توری چاپ سیلک

کاردک چاپ سیلک

یک تیغه پلاستیکی که به یک دسته فلزی یا چوبی متصل شده کاردک چاپ سیلک میگویند که از آن برای عبور دادن جوهر به لایه زیرین که پارچه قرار داده شده است استفاده میشود بهتر است اندازه ی تیغه ی کاردک اندازه ی عرض قالب باشد چرا که پوش دهی بهتری خواهد داشت و تمام گوشه ها و حفره های الگو یک لایه یکنواخت جوهر دریافت می کند، از یک تیغه پلاستیکی نرم در هنگامی که طرح هایی با جزییات کمتر و یا بازده کمتر داریم استفاده می شوند.

محصول پیشنهادی : جهت چاپ سربرگ در اصفهان کلیک کنید.

قیمت چاپ سیلک

همانطور که اشاره کردیم دامنه ی کارهایی که این چاپ سیلک انجام میدهد بسیار گسترده است پس نمیتوان قیمت چاپ سیلک را یک قیمت ثابت در نظر گرفت. قیمت چاپ سیلک به عوامل مختلفی از جمله جنس صفحه‌ای که در چاپ استفاده می‌شود، دقت و کیفیت کار، نوع توری، دستی یا اتوماتیک بودن چاپ، جنس و میزان رنگ‌ مصرفی در چاپ سیلک و… بستگی خواهد داشت.

Rate this post

Leave a Reply